Prvá brigáda nie je len o výplate – je to vstup do sveta dospelých zodpovedností. Z prieskumu medzi mladými brigádnikmi vyplýva, že rozhodujúca nie je náplň práce, ale spôsob, akým s nimi zamestnávateľ komunikuje a podporuje ich.
Mladí brigádnici chcú byť vítaní ako rovnocenní kolegovia. Priateľský prístup, trpezlivé zaučenie a priestor na otázky im pomáhajú cítiť sa iste. Oceňujú, keď im niekto dôveruje – aj keď sú neskúsení.
Jedna z respondentiek pracovala ako brigádnička v domove pre seniorov a zároveň študuje odbor sociálna činnosť. Opísala, ako jej prístup kolektívu obrovsky pomohol:
„Ostatní sa mi vždy snažili všetko vysvetliť a pomôcť. Chápali, že som študentka – niektoré veci poznám zo školy alebo praxe, ale iné sa ešte len učím. Vytvorili mi prostredie, kde som si mohla jednotlivé činnosti najprv vyskúšať s nimi. Videla som, ako sa práca vykonáva, a mohla som pomáhať, než som začala pracovať samostatne. Nikto sa na mňa nepozeral ako na neschopnú brigádničku, ale ako na človeka, ktorý sa môže o seniorov postarať rovnako kvalitne ako oni.
Táto skúsenosť ukazuje, aký zásadný je rešpekt a trpezlivosť — zvlášť v náročnejšom pracovnom prostredí, kde sa mladý človek učí nielen nové úlohy, ale aj citlivý prístup k ľuďom.
Iná respondentka zdieľala neformálnu, ale napriek tomu hodnotnú skúsenosť z brigády u svojho brata:
„Prvý zamestnávateľ bol môj brat. Zabúdala som, koľko čo stálo alebo ako sa čo počíta, ale všetko mi trpezlivo vysvetľoval. Prostredie bolo priateľské. Tešilo ma, že som bola pre neho užitočná a dôveroval mi natoľko, že ma nechal na stánku samotnú.“
Napriek tomu, že ide o rodinný kontext, princíp zostáva rovnaký: dôvera, pokojný prístup a ochota pomáhať vytvárajú z brigády zmysluplný zážitok.
• Motivuje: Priateľský kolektív, možnosť pýtať sa, dôvera v schopnosti, možnosť plánovať si zmeny samostatne, priestor na zaučenie.
• Demotivuje: Ignorovanie, odsudzovanie chýb, stres, neorganizovanosť, nízke finančné ohodnotenie, toxická atmosféra.
Keď sa brigádnik cíti byť len „výplňou do zmeny“, mizne ochota učiť sa. Ale keď vníma, že je vítaný, rastie nielen jeho výkon, ale aj lojalita a chuť sa do práce vracať.
Mladí neočakávajú dokonalý pracovný deň. Ale potrebujú priestor na chyby, možnosť pýtať sa a jasne stanovené podmienky, ktoré im pomáhajú orientovať sa.
Sú schopní — len im treba dať príležitosť byť tak vnímaní.
Zdieľajte so svojimi priateľmi